Ο μεγάλος Ισπανός
Φρανσίσκο Γκόγια σηματοδότησε το πέρασμα ανάμεσα στη προγενέστερη ζωγραφική και
εκείνη του Ρομαντισμού. Το έργο του υπήρξε τόσο ευρύ που είναι αδύνατο να τον
κατατάξουμε σε οποιαδήποτε κατηγορία. Ωστόσο ο Γκόγια, δίνοντας διέξοδο στο
συναίσθημα και στις σκοτεινότερες, υποσυνείδητες όψεις της φαντασίας,
σηματοδότησε μια ριζική στροφή συγκριτικά με τον μετρημένο ορθολογισμό του
Νεοκλασικισμού.
Η «Γυμνή Μάγια» προκάλεσε σκάνδαλο, ένα από τα μεγαλύτερα
των καιρών της. Γυμνές γυναίκες ασφαλώς είχαν υπάρξει πολλές φορές ως τώρα. Μα
ποτέ ξανά δεν είχε απεικονιστεί γυναίκα γυμνή που να μη παραπέμπει σε κάποιο
μυθολογικό ή ιστορικό πρόσωπο – για παράδειγμα, η «Αφροδίτη». Η Μάγια δεν ήταν
παρά μια κοινή γυναίκα, όπως όλες, που πόζαρε γυμνή. Και αυτό σόκαρε τους
συντηρητικούς της εποχής.
Σε μία από τις σπανιότερες συγκυρίες στην ιστορία της
τέχνης, ο πίνακας απέκτησε το δίδυμο του αδερφάκι. Ήταν η «Ντυμένη Μάγια», που
βλέπουμε εδώ. Και αν μάλιστα σκεφτούμε πως η αντιπαραβολή του γυμνού με το
ντυμένο καθιστά το πρώτο ακόμα περισσότερο αισθησιακό και προκλητικό, τότε θα
παραδεχτούμε ακόμα πιο πολύ τον Γκόγια.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου